Ako planirate da pronađete novi posao ili da pređete na novi, korisno je znati da osim javnih konkursa na koje uvek možete da se prijavite, postoje i drugi kanali, nevidljivi na prvi pogled. Na ovaj način možete doći do informacija pre nego što se one pojave u oglasima za posao, a radno mesto (formalno zatvoreno), za Vas može da bude otvoreno (naravno ako imate tražene kvalifikacije). Poslodavci često žele da izbegnu dugotrajan proces pregledanja CV-a i intervjuisanja kandidata i radije se odlučuju za preporuke svojih regrutera, poslovnih partnera i poznanika.
Širenje mreže poznanstava, razvijanje odnosa koji obostrano donose korist najjednostavnija je odrednica networkinga ili poslovnog umrežavanja. Pored toga što se ovaj pojam prvenstveno odnosi na područje IT-a, popularan je za povezivanje ljudi i njihovo međusobno spajanje u poslovne svrhe. Ipak nemojte se upecati, ovde se ne radi o vezama i vezicama koje su se odomaćile u našoj sredini – tetka, stric, mamina koleginica, komšija sa prvog ?
Imajte u vidu da mnogi ljudi jednostavno nisu informisani šta znate, čime se bavite ili čime biste želeli da se bavite. Zato je networking tu da predstavite sebe u najboljem svetlu, a odnosi se na povezivanje i umrežavanje ljudi kroz brojne aktivnosti na internetu, kao i kroz stvarnu interakciju na raznim skupovima, sajmovima i svakodnevnim životnim situacijama. Omogućava nam da ostvarimo vredne poslovne kontakte koji nam mogu pomoći za promovisanje sopstvenog biznisa, u traženju posla, za razmenu ideja, saveta….
Ako Vas muči ovo pitanje, odgovor je očigledan – Vaša baza kontakata jednostavno ne funkcioniše. To što se družite sa ekipom iz kraja i imate još 500 prijatelja na fejsu je sjajno, ali ako oni nisu povezani zajedničkim interesom, onda je mala verovatnoća da Vam mogu pomoći na putu do poslovnog uspeha.
Savet: Ne traćite vreme na događaje koji nemaju veze sa traženjem posla. Isplanirajte aktivnosti i informišite se unapred.
Savet: U networkingu je presudan kvalitet ne kvantitet.
Savet: Osim komunikacijskih veština, naučite i da saslušate suprotnu stranu.
Savet: Najvažniji je konzistentan i smisleni follow-up.
Da nije sve blistavo, ukazuju i neki negativni vidovi networkinga, koji se posebno u našoj sredini povezuju sa rođačkim zapošljavanjem, favorizovanjem i pristrasnošću, tj. nepotizmom. Druženje iz koristoljublja, koje traje samo dok za njim postoji potreba, a čim se cilj ostvari i posao dobije, kontakt se prekida, jedan je od čestih primera iz naše svakodnevice.
Ali vratimo se za kraj vedrijoj strani. Ako hoćete malo da se igrate, napravite tabelu sa dve kolone.
Korak #1
U prvoj, upišite imena najbitnijih osoba iz vaše društvene mreže kontakata (to su oni koje zovete kada Vam trebaju informacije iz prve ruke, korisni saveti, rame za plakanje ili pomoć). Dok pišete njihova imena razmislite o „resursima“ koje razmenjujete sa tim osobama, u kom smislu ste obostrano korisni jedni drugima, koliko je bitna i jaka Vaša povezanost sa tim osobama.
Korak #2
Kada ste identifikovali bitne kontakte, razmislite o tome kako ste ih upoznali i upišite u drugu kolonu vaše tabele (ako ste ih upoznali lično, bez posredovanja treće osobe, napišite „Ja“ u polje pored kontakta ili ime osobe koja je to učinila). Ta kolona će vam otkriti ko su posrednici u Vašoj društvenoj mreži, ali isto tako i otkriti gustinu Vaše poslovne mreže, tj. u kojoj meri su pojedinci povezani jedni sa drugima.
Kroz ove dve kolone otkrićete i nešto o sebi, tj. u kojoj meri ste u vašem poslovnom networkingu povezujete se sa ljudima koji su slični vama (princip sličnosti). Isto tako otkrićete da li su ljudi sa kojima ste najviše povezani pripadnici vašeg uskog kruga poslovnih prijatelja, npr. ljudi iz Vaše kancelarije. Istraživanja su pokazala da, ako ste u 65% slučajeva upravo Vi taj koji se nalazi u najviše polja druge kolone, velika je šansa da gradite svoju mrežu upravo na bazi ta dva principa.