Networking i skriveno tržište radа | Omladinska zadruga Nefertiti

Networking i skriveno tržište radа

Networking i skriveno tržište radа

networking i skriveno trziste rada

Ako planirate da pronađete novi posao ili da pređete na novi, korisno je znati da osim javnih konkursa na koje uvek možete da se prijavite, postoje i drugi kanali, nevidljivi na prvi pogled. Na ovaj način možete doći do informacija pre nego što se one pojave u oglasima za posao, a radno mesto (formalno zatvoreno), za Vas može da bude otvoreno (naravno ako imate tražene kvalifikacije). Poslodavci često žele da izbegnu dugotrajan proces pregledanja CV-a i intervjuisanja kandidata i radije se odlučuju za  preporuke svojih regrutera, poslovnih partnera i poznanika.

Šta je networking, a šta nije

Širenje mreže poznanstava, razvijanje odnosa koji obostrano donose korist najjednostavnija je odrednica networkinga ili poslovnog umrežavanja. Pored toga što se ovaj  pojam prvenstveno odnosi na područje IT-a, popularan je za povezivanje ljudi i njihovo međusobno spajanje u poslovne svrhe. Ipak nemojte se upecati, ovde se ne radi o  vezama i vezicama koje su se odomaćile u našoj sredini – tetka, stric, mamina koleginica, komšija sa prvog ?

Imajte u vidu da mnogi ljudi jednostavno nisu informisani šta znate, čime se bavite ili čime biste želeli da se bavite. Zato je networking tu da predstavite sebe u najboljem svetlu, a odnosi se na povezivanje i umrežavanje ljudi kroz brojne aktivnosti na internetu, kao i kroz stvarnu interakciju na raznim skupovima, sajmovima i svakodnevnim životnim situacijama. Omogućava nam da ostvarimo vredne poslovne kontakte koji  nam mogu pomoći za promovisanje sopstvenog biznisa, u traženju posla, za razmenu ideja, saveta….

Koje su prednosti

  • Networking je dvosmeran proces – pre nego što zatražite pomoć, razmislite koje su Vaše jake strane i sposobnosti i ponudite svoju pomoć u okviru tih mogućnosti, podelite neki koristan članak, link ili kontakt.
  • Korisne informacija – putem networkinga u odgovarajućem krugu ljudi lakše možete prikupiti korisne informacije: kakav je poslodavac koji Vam je atraktivan, kolika je plata, ko zapravo odlučuje o zapošljavanju u firmi…
  • Povezivanje – osobe koje stalno razvijaju svoju „društvenu mrežu“ šire mrežu poznanstava. Networking zahteva proaktivan pristup.
  • Promocija – od blogova, preko Facebook statusa, LinkedIna pa i svakodnevnih kontakata sa apsolutno nepoznatim ljudima, networking Vam definitivno pruža mogućnost da jasno pokažete sve svoje kvalitete i potencijale.

networking i posao

Kako proširiti krug kontakata za posao?

  • Networking je strukturalan plan kako upoznati i povezati se sa ljudima sa kojima u budućnosti možete sarađivati.
  • Održavajte kontakte sa poznanicima i prijateljima. Pratite aktuelna dešavanja u njihovim firmama, organizacijama, setite se rođendana, proslava i pošaljite čestitke.
  • Popularne prilike za umrežavanje su takođe i: sajmovi, konferencije i drugi poslovni događaji, seminari i društvena okupljanja.
  • Prisustvujte manifestacijama koje organizuju profesionalna ili zanatska udruženja.
  • Ne zaboravite ljude sa kojima delite ili ste delili zajedničke aktivnosti (kolege sa fakulteta/drugovi iz srednje škole, poznanici sa sporta, roditelji dece sa kojima Vaše dete ide u vrtić/školu).
  • Proširite vidike time što ćete se pomešati i upoznati sa ljudima koji ne rade posao sličan vašem, ne misle kao vi, ne govore i ne ponašaju se slično vama.

Zašto ne mogu da se zaposlim, a poznajem puno ljudi?

Ako Vas muči ovo pitanje, odgovor je očigledan – Vaša baza kontakata jednostavno ne funkcioniše. To što se družite sa ekipom iz kraja i imate još 500 prijatelja na fejsu je sjajno, ali ako oni nisu povezani zajedničkim interesom, onda je mala verovatnoća da Vam mogu  pomoći na putu do poslovnog uspeha.

Postavite sebi nekoliko ključnih pitanja:

  • Da li je događaj kome prisustvujete (seminar, skup…) pun  idealnih poslodavaca ili ljudi koji bi mogli da Vam pomognu u zapošljavanju, vaših istomišljenika i potencijalnih partnera?

Savet: Ne traćite vreme na događaje koji nemaju veze sa traženjem posla. Isplanirajte aktivnosti i informišite se unapred.

  • Da li Vam je cilj da se upoznate sa par ključnih osoba ili vam je važna debljina svežnja sakupljenih vizit-karti koji imate u džepu?

Savet: U networkingu je presudan kvalitet ne kvantitet.

  • Kada se srećete sa ljudima, da li govorite samo o sebi i svom poslu ili pokušavate da upoznate onoga kog ste sreli?

Savet: Osim komunikacijskih veština, naučite i  da saslušate suprotnu stranu.

  • Da li i kasnije ostajete u kontaktu sa ljudima koje ste upoznali, da li im nudite svoju pomoć, usluge, delite ideje sugerišete dalju saradnju?

Savet: Najvažniji je konzistentan i smisleni follow-up.

Negativne strane networkinga

Da nije sve blistavo, ukazuju i neki negativni vidovi networkinga, koji se posebno u našoj sredini povezuju sa rođačkim zapošljavanjem, favorizovanjem i pristrasnošću, tj. nepotizmom. Druženje iz koristoljublja, koje traje samo dok za njim postoji potreba, a čim se cilj ostvari i posao dobije, kontakt se prekida, jedan je od čestih primera iz naše svakodnevice.

Jednostavna vežba

Ali vratimo se za kraj vedrijoj strani. Ako hoćete malo da se igrate, napravite tabelu sa dve kolone.

Korak #1
U prvoj, upišite imena najbitnijih osoba iz vaše društvene mreže kontakata (to su oni  koje zovete kada Vam trebaju informacije iz prve ruke, korisni saveti, rame za plakanje ili pomoć). Dok pišete njihova imena razmislite o „resursima“ koje razmenjujete sa tim osobama, u kom smislu ste obostrano korisni jedni drugima, koliko je bitna i jaka Vaša povezanost sa tim osobama.

Korak #2
Kada ste identifikovali bitne kontakte, razmislite o tome kako ste ih upoznali i upišite u drugu kolonu vaše tabele (ako ste ih upoznali lično, bez posredovanja treće osobe, napišite „Ja“ u polje pored kontakta ili ime osobe koja je to učinila). Ta kolona će vam otkriti ko su posrednici u Vašoj društvenoj mreži, ali isto tako i otkriti gustinu Vaše poslovne mreže, tj. u kojoj meri su pojedinci povezani jedni sa drugima.

I … šta ste saznali?

Kroz ove dve kolone otkrićete i nešto o sebi, tj. u kojoj meri ste u vašem poslovnom networkingu povezujete se sa ljudima koji su slični vama (princip sličnosti).  Isto tako otkrićete da li su ljudi sa kojima ste najviše povezani pripadnici vašeg uskog kruga poslovnih prijatelja, npr. ljudi iz Vaše kancelarije. Istraživanja su pokazala da, ako ste u 65% slučajeva upravo Vi taj koji se nalazi u najviše polja druge kolone, velika je šansa da gradite svoju mrežu upravo na bazi ta dva principa.