Kako da ostavite najbolji utisak na poslodavca | OZ Nefertiti

Kako da ostavite najbolji utisak na poslodavca

Kako da ostavite najbolji utisak na poslodavca

„Nećete imati drugu priliku da ostavite bolji prvi utisak“, glasi poznata izreka. Možda Vas samo jedan korak deli od dobijanja željenog posla, sigurni ste u svoje znanje i kvalitete, ali neverbalne poruke koje najčešće nesvesno emitujete čine neverovatnih 60% koji Vas određuju na lestvici izbora kandidata.

Najkompleksnija studija o neverbalnoj komunikaciji sprovedena na Univerzitetu UCLA, pokazala je da samo 7% komunikacije odlazi na izgovorene reči, 38% odnosi se na ton kojim se obraćamo, a čak 55% na govor tela. Globalna istraživanja pokazala su i to da u 30 minuta dvoje ljudi razmeni preko 800 neverbalnih znakova, kao i da osobe koje prvi put upoznajemo već u prvih nekoliko sekundi formiraju svoju procenu našeg socijalnog statusa, nivoa obrazovanja i karaktera.

Različiti oblici neverbalne komunikacije  kao  što su ton i dubina glasa kojim govorite, zatim držanje tela, kontakt očima koji uspostavljate, gestikulacija i  mimika, mogu pomoći da ostavite dobar prvi utisak na potencijalnog poslodavca. U današnjoj  eri komunikacija koja obuhvata mnogo više od proste razmene informacija, potrebno je znati kako da na intervjuu za posao prezentujemo svoje veštine i sposobnosti. Zato obratite pažnju, kakve signale zapravo šaljete!

Kontakt očima – najmoćniji kod

neverbalna komunikacijaOči su svakako najmoćnije sredstvo neverbalne komunikacije; pogled nedvosmisleno odražava različiti spektar emocija i stanja, od simpatije ili antipatije do bliskosti.  Ako zbog uznemirenosti ili treme izbegavate tuđi pogled, suprotnoj osobi neverbalno saopštavate da ste nesigurni ili da nešto skrivate. Iz pogleda se može „pročitati“ dosta – za početak kako se osećate u toku razgovora.

Na veličinu zenica ne utiče samo promena svetlosti, one su podložne i uticaju emocionalnih promena. Istraživanja su mnogo puta potvrdila da raširene zenice ukazuju na zainteresovanost za osobu ili za temu o kojoj se govori. Idealno bi bilo održavati kontakt očima sa sagovornikom 60 do 70% vremena. Ukoliko je prisutno  više osoba sa kojima  vodite intervju za posao uspostavite kontakt očima sa svima.

Pokušajte sledeće: stvorite zamišljeni trougao iznad nosa intervjuera i ne gledajte ispod.  Najzad, ukoliko imate utisak da sagovornik “gleda kroz vas”, najverovatnije je odlutao u mislima i fokusirao se na nešto drugo. Sa druge strane ako Vas  poslodavac pažljivo gleda dok pričate i taj pogled je konstantan, najverovatnije Vas sluša sa pažnjom i dobijate od njega pozitivan feedback.

Facijalna ekspresija

Čovek poseduje 43 facijalna mišića, uz pomoć kojih je u stanju da napravi  oko 25000 različitih  ekspresija (mimika, grimasa). Pomoću jednog ili više pokreta ili položaja mišića lica odnosno mimike izražavamo svoja unutrašnje stanja (osećanja, motive, potrebe i stavove). Facijalna ekspresija ipak  često izmiče svesnoj kontroli,  jer neki mišići su samo delimično pod uticajem naše volje, ali postoje i oni koji se pokreću pod dejstvom onoga što se dešava u našem mozgu i što se teško može sakriti, pogotovo pred veštim sagovornikom. Kada ljudi pokušavaju da prikriju svoje emocije, izraz lica ili mikroekspresija može potrajati svega 0.15 do 0.20 sekunde,  ali dovoljno dugo da je drugi primete. Posle toga,  jednostavno  ti  mikroizrazi se brišu.

Govor tela

Položaj tela ukazuje na emocionalna stanja, napetost ili opuštenost, nadmoćnost ili inferiornost. Zapitajte se šta želite da postignite. Položaj ruku i nogu dok sedite, kao i način na koji sedite pruža poslodavcu  dodatne informacije o Vama. Ukoliko ste iskrivljeni ili srozani na stolici ostavljate poruku da Vam baš i nije stalo do posla. Prekrštene ruke na grudima  treba izbegavati jer signaliziraju da ste udaljeni od  teme o kojoj se razgovara, kao i da zauzimate odbrambeni stav. Zato otvorite dlanove prema sagovorniku a oba stopala treba da Vam dodiruju pod. Izbalansirajte opušteno i profesionalno ponašanje u isto vreme. Koristite ruke da izrazite ono što govorite, ali sa odmerenom gestikulacijom. Obratite pažnju na pokrete (lomljenje prstiju, kuckanje po stolu, oslanjanje na laktove) koji signaliziraju da ste nervozni ili nezainteresovani. Pokreti treba da prate verbalne izraze, da naglašavaju ono što izgovarate, ali ne i da budu zamena za reči.

rukovanje neverbalna komunikacija

Neverbalni aspekt govora

Prvi utisak koji ostavljate u velikoj meri zavisi i od  Vaših vokalnih karakteristika (dubina glasa, količina govora, ton, intenzitet, fluentnost, artikulacija, pravljenje pauza, zamuckivanje). Kada se upoznajete sa nekim, boja Vašeg glasa može biti čak i važnija od onoga šta govorite.  Previše bučan ton, kao i brz govor deluju napadno i neartikulisano, te odaju utisak nametljive osobe, dok previše tih govor i jednoličan ton govore o povučenosti i nesigurnosti. Intonacija glasa otkriva Vaše trenutno emocionalno stanje (da li imate tremu, stidite se, ili zvučite nedovoljno uverljivo.) Svaka rečenica, u zavisnosti od toga kako je izrečena, koji deo je naglašen i kojim tonom je izgovorena, izražava nevericu, oduševljenje, pitanje ili lični stav.

Osmeh sva vrata otvara

Osmeh prilikom upoznavanja i u toku razgovora ključ je dobre neverbalne komunikacije u poslovnom svetu.  Osmehom pokazujemo svoju otvorenost i ljubaznost. Ali bitno je proceniti pravi trenutak kada je poželjno nasmejati se kako bi postigli pozitivan efekat, a da pri tom ne delujemo neozbiljno. Na taj  način ostavićete utisak vedre i pozitivne osobe  sa kojom se može izgraditi  odnos od poverenja. Ipak treba povesti računa da se ne osmehujemo previše i na sve što kaže poslodavac. Dobro je biti opušten i profesionalan u isto vreme. Ljudi koji se osmehuju nose pozitivnu energiju u sebi  koja ih predstavlja u boljem  svetlu. Zračite pozitivno pa ćete takav utisak i ostavljati.